مراحل ثبت اضافه كالا و طبقه و تغيير علامت تجاري

۲۳ بازديد

در هر كسب و كاري كه باشيد ممكن است بر اساس رخ دادن يك‌سري اتفاقات مجبور به تغييراتي در برند كسب و كارتان شويد. براي اين منظور صاحبان كسب و كار بايد با روند تغيير در علامت تجاري‌شان آگاه باشند كه در اين مسير اداره مركزي مالكيت معنوي نيز اين شرايط را تبيين كرده است تا مديران كسب و كار با انجام آن بتوانند به خواسته‌ي خود يعني تغيير علامت تجاري دست پيدا كنند. لازم به ذكر است كه روند تغييرات برند به گونه هاي مختلفي تقسيم بندي مي شود كه ما در اين مقاله قصد داريم در خصوص دو تغيير كاربردي‌تر صحبت كنيم.

تغييرات برند كسب و كار در طبقه بندي

بسته به اينكه مالكيت حقيقي يا حقوقي داشته باشيد، مداركي كه بايد براي تغييرات برند در طبقه ارائه دهيد، متفاوت خواهد بود. در واقع افراد حقوقي براي ايجاد چنين تغييري بايد مدارك زير را به مراجع ذي صلاح تسليم كنند:

  • كپي گواهينامه ثبت علامت تجاري
  • ارائه مدارك دارندگان حق امضا و مدارك همه‌ي مالكان برند (مطابق با آخرين تغييرات روزنامه رسمي)
  • ارائه كپي علامت برند در اندازه 6 در 6 سانتي‌متر
  • كپي روزنامه رسمي تأسيس برند وتغييرات براي اشخاص حقوقي

حال اگر مالكيت حقيقي هستيد و مي خواهيد براي تغيير طبقه و يا اضافه كردن طبقه بندي اقدام كنيد بايد مدارك زير را ارائه دهيد:

  • ارائه كپي كارت ملي صاحب برند تجاري بهمراه كپي شناسنامه
  • ارائه كپي علامت برند در اندازه 6 در 6 سانتي‌متر
  • ارائه كپي گواهينامه ثبت علامت تجاري

مراحل ثبت برند

شرايط اظهارنامه ثبت اضافه كالا و طبقه

نكته قابل ذكر اينكه اگر براي ثبت اضافه كالا و همچنين طبقه بندي از سامانه الكترونيكي كمك نگرفته ايد، بايد 3 نسخه از اظهارنامه ثبت علامت برند را از اداره مالكيت درخواست كرده و بعد از تكميل كردن آن، به اين اداره تسليم نماييد. با اين حال براي به ثبت رساندن اظهارنامه به روش ثبت برند، مي توانيد به سامانه اداره ثبت مالكيت معنوي رجوع كنيد و سپس اظهارنامه را ايجاد نماييد. دقت كنيد كه بعد از ورود به سامانه و ايجاد فرم اظهارنامه كالا يا خدمات بايد همه كادرهاي (فيلد) موجود در فرم را به طور كامل تكميل نماييد. سپس بايد بهمراه مداركي كه در بالا اشاره كرد به سامانه تحويل دهيد. در مرحله بعدي بايد منتظر بمانيد تا كارشناس، پرونده مورد نظر را بررسي و حق الثبت را تعيين كند.

بعد از مشخص شدن حق الثبت بايد به بانك ملي مراجعه كرده و فيش مد نظر را پرداخت كنيد و بعد از انجام اين كار فيش پرداختي را به بخش حسابداري تحويل داده تا بعد از تأييد و بررسي هاي لازم، اظهارنامه‌ي مهر شده را تحويل بگيريد. بعد از دريافت اظهارنامه بايد آن را به اداره مالكيت ببريد تا بعد از به ثبت رسيدن آن، اظهارنامه براي بايگاني شدن به قسمت مربوطه ارسال شود. نهايتاً نسخه‌ي سوم اظهارنامه نيز به شخص شما داده خواهد شد تا مواردي چند، مانند عدم شباهت برند با برندهاي ديگر و يا ديگر مسائل مورد بررسي‌تان قرار بگيرد. در آخر نيز بعد از حدود 2 هفته پيش نويس آگهي تهيه شده تا در روزهاي آتي در روزنامه رسمي كشور به ثبت برسد.

[f]

تغيير علامت تجاري برند

لوگو يا شكل برند يك شركت از اهميت خاصي برخوردار است. لذا به دلايل زيادي ممكن است كه صاحبان برند تصميم به تغيير شكل تجاري برند داشته باشند. اين دلايل مي تواند شكل قديمي لوگو باشد و يا اصلاً لوگوي طراحي شده از لحاظ مفهوم ناكارآمد تشخيص داده شود. حال براي اينكه صاحب برند بتواند لوگو شركت را تغيير دهد ابتدا بايد اين نكته را در نظر بگيرد كه اگر هنگام ثبت برند از روش حضوري استفاده كرده است، ملزم به تكميل كردن مدارك موجود در پرونده خواهد بود و بعد از آن مي تواند براي تغيير دادن لوگو اقدام كند.

حال براي تغيير دادن لوگو، اگر تصوير جديدي كه انتخاب شده است شامل نوشته باشد، ابتدا بايد آن را به دفتر روزنامه رسمي ارسال كرد و سپس بعد از ايجاد تغييرات در روزنامه رسمي نهايتا تا 1 ماه مهلت وجود دارد كه با ارائه دادن برگ تقاضاي ثبت برند علامت تجاري و همچنين روزنامه رسمي و اصل تصديق ثبت به اداره ثبت مالكيت منتظر تأييد لوگوي جديد بمانيد. در اين ميان مسئول اداره مدارك تسليم شده را مورد بررسي قرار مي دهد و بعد از تأييد، اقدام به مشخص كردن مبلغ واريزي با عنوان حق الثبت خواهد كرد كه بايد آن را به بانك ملي برده و پرداخت كنيد. دقت كنيد كه بعد از پرداخت و ارائه فيش، اظهارنامه مهر خواهد شد.

بعد از مهر شدن اظهارنامه، آن را به واحد ماشين نويسي ارسال مي كنند تا امضا شود و سپس به روزنامه رسمي كشور براي درج شدن در آن اطلاع مي دهند. زماني كه در روزنامه رسمي درج شد، نسخه اي از آن را به ادامه مالكيت ارسال مي كنند تا در پرونده قرار داده شود. در نهايت مسئول مربوطه پرونده اجازه ثبت لوگو را اعلام و رسيد احراز هويت به صاحب برند داده مي شود.

براي مشورت و مشاوره رايگان از كارشناسان ثبتي هانا ثبت كمك بگيريد. كافيست در ساعات اداري با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگيريد تا با كارشناسان ثبت هانا بهترين شركت ثبت برند در تهران صحبت كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.