تمامي شركتها و موسساتي كه قصد راه اندازي و ثبت را به صورت قانوني و رسمي دارند، بايستي در سامانه اداره ثبت شركتها، مدارك مورد نياز را ارسال نموده و مراحل تعيين شده را طي نمايند. در اين مقاله در رابطه با درخواست و نحوه پيگيري ثبت شركت توضيحات كاملي را ارائه خواهيم داد.
چه مدارك و مراحلي براي ثبت شركت موردنياز است؟
با مكانيزه شدن امور اداري در تمامي سازمانها، ديگر نياز به مراجعه حضوري، بسيار كمرنگ تر شده است. اداره ثبت شركتها با راه اندازي سامانه اينترنتي به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir سعي نموده كه راه را براي متقاضيان ثبت شركت هموار نمايد. بنابراين با طي نمودن مراحل و ارسال مدارك در اين سامانه، مي توان به طور رسمي و قانوني شركت يا موسسه مورد نظر را براحتي و بدون دغدغه ثبت كرد.
مراحل ثبت شركت در اداره ثبت شركتها
تمامي شركتها و موسساتي كه مي خواهند حرفه يا خدمات ويژه فعاليتشان را در دنياي تجارت به مخاطبان خود معرفي كنند، بايد مراحل تعيين شده از سوي اداره ثبت شركتها را طي كنند. اين كار باعث مي شود هم متقاضيان ثبت شركت و هم مشتريان با خيالي آسوده از معتبر بودن روال كاري مورد نظرشان، همكاريهاي دوجانبه و مستمري با يكديگر داشته باشند. در اين مطلب به اختصار مراحل ثبت شركت در سامانه اداره ثبت شركتها را برايتان نام مي بريم.
- وارد كردن نام، تلفن و آدرس شركت
- ثبت نام شركا و ميزان درآمد اوليه شروع كار
- تعيين سمت و سهام هر يك از اعضاي شركت
- مشخص كردن حدود و اختيارات اعضا
- ارائه و انتخاب روزنامه مالي- سالي
- وارد كردن مطالب صورت جلسه
- تكميل و ارائه اساسنامه و تقاضانامه
- ارائه خلاصه تقاضانامه
- جمع آوري و ارائه مدارك موردنياز
مدارك ثبت شركت كدامند؟
نوع شركتها در چگونگي نوع مدارك ارائه شده موثر هستند اما در كل مداركي كه براي ثبت شركت در سامانه اداره ثبت شركتها از متقاضيان درخواست مي شوند، عبارتند از:
- اظهار نامه و اساسنامه شركت
- صورتجلسه (هيات مديران و موسسين اصلي شركت)
- كپي برابر اصل شناسنامه و كارت ملي هريك از اعضاي شركت
- گواهي پرداخت از بانكي كه حساب شركت تازه تاسيس در آن افتتاح شده است (حداقل ۳۵ درصد)
- تقويم نامه كارشناس رسمي دادگستري
- ارائه اصل سند مالكيت شركت
- گواهي عدم سوءپيشينه هريك از اعضاي شركت
- اقرارنامه اعضاي شركت مبني بر عدم همكاري رسمي
- امضاي وكالتنامه و ارائه اصل قيم نامه اعضاء
- چنانچه اعضاي شركت جزو سهامداران شخصي حقوقي باشند (اصل و كپي آگهي تاًسيس، روزنامه رسمي براساس آخرين تغييرات، كپي شناسنامه و كارت ملي ارائه اصل و كپي ثبت شركت و ترجمه آن) و اگر فرد سهامدار خارجي شخصي حقيقي باشد، ارائه اصل و كپي پاسپورت و ترجمه آن الزامي است.
- ارائه مجوز فعاليت اصلي شركت و تعيين ميزان و حدود اختيارات اعضاي شركت
نحوه پيگيري ثبت شركت به چه صورت امكانپذير است؟
پس از طي نمودن مراحل و ارائه مدارك درخواستي براي ثبت شركت، اداره ثبت شركتها يك شماره پيگيري به متقاضيان ارائه مي دهد. اين شماره باعث مي شود كه با نحوه پيگيري ثبت شركت از طريق سامانه هاي مختلف مربوطه اقدام نماييد.
-
سامانه شناسه ملي اشخاص حقوقي كشور
دسترسي به اين سامانه از طريق آدرس اينترنتي http://ilenc.ir امكان پذير است كه يكي از مهمترمين شيوه ها براي استعلام اشخاص حقوقي كشور محسوب مي شود. براي جستجو در اين پايگاه اينترنتي بايستي يكي از موارد زير را وارد كرده تا اطلاعات موردنظرتان را مشاهده نماييد:
- شناسه ملي
- شماره ثبت
- نام شخصيت
-
سامانه اينترنتي روزنامه رسمي كشور
جهت دسترسي به جزئيات آگهي منتشره شده شركت در روزنامه رسمي، مي توانيد به پايگاه اينترنتي http://rooznamehrasmi.ir مراجعه فرمائيد. دقت كنيد كه حتما بايد يكي از موارد ذيل را در قسمت جستجوي سامانه روزنامه رسمي وارد نماييد.
- نام شركت
- شماره ثبت
- شماره ملي شركت
-
سامانه اداره ثبت شركتها
اداره ثبت شركتها براي جلوگيري از هدر رفتن وقت و هزينه متقاضيان ثبت شركت و رفت و آمدهاي مكرر، سامانه اينترنتي را در نظر گرفته مي توانيد بصورت غيرحضوري اقدام كنيد. در اين سامانه، تمامي اطلاعات در زمينه چگونگي تنظيم درخواست، مدارك موردنياز، بخشنامه ها و شيوه هاي اجرايي ثبت شركت و اطلاع رساني ها قابل پيگيري است. پس از ثبت اطلاعات شركت، شماره پيگيري به شما داده مي شود كه از طريق آن مي توانيد مراحل مختلف بررسي ثبت شركت خود را مشاهده كنيد. همچنين درخواست كننده هاي ثبت شركت مي توانند با مراجعه به قسمت پيگيري درخواست در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به نشاني http://www.irsherkat.ssaa.ir از طريق درج شماره پيگيري و تعيين نوع درخواست خود از تصميمات اخذ شده و محتويات آن اطلاع يابند.
اطلاع رساني حالتهاي پرونده توسط اداره ثبت شركتها
بعد از آشنايي با نحوه پيگيري ثبت شركت، سه حالت براي پرونده شركت، پيش رو داريد كه توسط اداره ثبت شركتها به متقاضيان اطلاع رساني مي شود. بنابراين در پايان مطلبِ نحوه پيگيري ثبت شركت به حالتهاي احتمالي پرونده اشاره مي كنيم.
-
ايرادات پرونده شركت
بعد از اينكه مدارك و فرمهاي ارسالي به اداره ثبت شركتها كامل شد، در صورتي كه صورتجلسه شركت ايرادي داشته باشد، پيام رفع نقص براي متقاضي ارسال مي گردد. در اين مواقع، براي رفع نقص پرونده اقدام كرده و مستندات رفع ايراد پرونده را در پاكت و پوشه مخصوص آن قرار دهيد و به اداره ثبت شركتها ارسال نماييد.
-
صدور چاپ آگهي
در اين حالت، چنانچه صورتجلسه شركت تاييد گردد، براي چاپ آگهي در روزنامه رسمي و كثيرالانتشار ارسال مي شود. سپس وكيل دادگستري رسمي شركت يا فرد متقاضي بايد براي دريافت مدارك ثبتي و امضاء دفاتر مربوطه به صورت حضوري به اداره ثبت شركتها مراجعه كند.
-
رد پرونده شركت
در حالتي ديگر اين احتمال وجود دارد كه صورتجلسه شركت تاييد نگردد كه با دريافت پيام مردود بودن صورتجلسه مواجه خواهيد شد. در چنين مواقعي براي ارائه صورتجلسه جديد شركت اقدام كنيد. در صورت نياز به مشاوره مي توانيد از كارشناسان هاناثبت سوالات خود را بپرسيد.